Wuduk-Mengusap atau Membasuh kaki.
Ayat al-Qur’an: “…. Dan sapu kepalamu dan kakimu hingga kepada dua tulang pergelangan….” [5:6]
Pembuktian dari Imami (Syiah)
Buktinya adalah kata-kata Allah yang maha Tinggi:
“ Bukti bagi mereka yang mengatakan adalah wajib pada menyapu, telah diasaskan pada dua pengertian bacaan yang terkenal di dalam kenyataan [ayat al-Qur’an] ‘ dan kaki kamu ’ [ayat 5:6].
Ibn Kathir, Hamza, Abu `Amr dan `Asim – mengasaskan dari sampaian Abu Bakr – telah menjelaskannya dalam bentuk hubungan-kait; dan Nafi', Ibn `Amir dan `Asim telah menjelaskan, menurut dari tradisi [hadith] yang disampaikan oleh Hafs, dalam bentuk sendi nama.”
Dia (al-Razi) berkata: “ Maka kami kata, bagi penjelasan dalam bentuk hubung-kait, maka perlulah kaki [di dalam ayat tersebut] di hubung-kaitkan dengan kepala. Dari itu, sebagaimana wajibnya pada menyapu bahagian kepala, begitulah juga [wajib dilakukan] kepada kaki."
Al-Razi berkata: " Jika dikatakan, mengapa tidak dibolehkan untuk mengatakan [perkataan kaki] berkesudahan dalam bentuk hubung-kait, itu adalah disebabkan oleh peraturan tatabahasa [yang mengatakan] bahawa bentuk hubung-kait, dimuatkan berasaskan pada apa yang terdekat padanya seperti di dalam kata-kata ‘lobang bagi cicak telah musnah’ dan ‘Pemimpin bagi rakyat telah diselimuti di dalam pakaian? ”
Kami katakan: Ini tidak boleh diterima atas beberapa sebab:
1] Peraturan [tatabahasa] berbentuk hubung-kait, yang dimuatkan berasaskan pada perkataan terdekat padanya, telah dianggap sebagai satu kesalahan [dari segi bentuk tatabahasa], tetapi yang telah diterima pakai disebabkan oleh keperluan puisi, sedangkan kata-kata Tuhan semestinya jauh lebih mulia dari itu.
2] Peraturan tatabahasa yang diatas hanya digunakan, dimana kemungkinan kekeliruan dapat dihindarkan darinya, seperti kata-kata ‘lobang bagi cicak telah musnah’ kerana adalah perlu untuk diketahui bahawa musnah tidak dikatakan kepada cicak, bahkan sebenarnya kepada lobang, sedangkan tidak terdapat perlindungan dari kekeliruan didalam ayat [al-Qur’an] ini.
3] Peraturan [tatabahasa] berbentuk hubung-kait telah dimuatkan, berasaskan kepada perkataan yang terdekat padanya, ini boleh digunakan hanya apabila tidak terdapat sendi nama [lobang bagi cicak telah musnah], tetapi apabila terdapat sendi nama, maka Arab tidak menggunakannya.’ Dan al-Razi menambah, katanya lagi: ‘ Terhadap pada bacaan [bahagian kaki di dalam ayat tersebut] di dalam bentuk sendi nama, mereka telah berkata bahawa ini juga memerlukan kepada menyapu dan itu disebabkan oleh kata-kataNya ‘ Dan sapulah kepala kamu,’ [perkataan] kepala [di dalam ayat tersebut] adalah di dalam kedudukan sendi nama, disebabkan oleh arahan ‘sapu’ - kerana [kepala] adalah objek [di dalam ayat itu], tetapi ianya [telah dituliskan] dalam bentuk hubung-kait disebabkan oleh sendi nama ba. Maka jika ‘kaki’ dihubung-kaitkan kepada ‘kepala’ [di dalam ayat itu] maka kita dibolehkan pada membaca ‘kaki’ dalam bentuk sendi nama, sepertimana ia dihubung-kaitkan kepada kedudukan kepala [yang di dalam bentuk sendi nama di dalam ayat itu].
Kita juga diperbolehkan pada membacanya di dalam bentuk hubung-kait seperti di dalam keadaan bersambung [terhadap sendi nama yang ternyata].’ Dia berkata: “ Jika ini telah jelas, maka kami katakan, jelaslah bagi kami bahawa telah diperbolehkan bahawa ‘amil [faktor; unsur] [perkataan yang mempengaruhi yang lain dalam menentukan bentuk kata majmuk] bagi sendi nama, di dalam kata-kataNya ‘… dan kaki kamu…’ menjadi ‘sapu’ di dalam kata-kataNya itu. [Bagaimanapun] adalah dibolehkan juga bahawa [‘amil] menjadi ‘basuh’ di dalam kata-kataNya, tetapi itu jika kedua-dua ‘amil tersebut dicantumkan di dalam satu perkataan, maka yang terhampir adalah yang terbaik [untuk digunakan]’ Dia berkata: “Adalah wajib bahawa ‘amil bagi sendi nama di dalam kata-kataNya ‘dan kaki kamu’ menjadikan arahanNya pada ‘sapu.’ [Al-Razi berkata]: ‘Maka telah jelas bahawa pembacaan pada ‘dan kaki kamu’ dalam bentuk sendi nama juga membawa kepada menyapu [bahagian kaki]
Kemudian mereka [membantah] mengatakan bahawa ini [menyapu] tidak boleh dipertahankan dengan tradisi, kerana kesemuanya dalam bentuk tradisi tunggal dan pembatalan al-Qur’an oleh tradisi tunggal tidak diperbolehkan. Ini adalah kata-katanya, perkataan demi perkataan, tidak ada yang ditinggalkan, tetapi dia [al-Razi] berkata selanjutnya: ”Terdapat banyak tradisi yang disampaikan pada wajibnya membasuh. Membasuh [kaki] termasuk menyapu sedang kes sebaliknya tidak begitu. Dari itu membasuh adalah lebih dekat kepada berhati-hati dan berwaspada. Maka adalah wajar pada memilihnya [basuh]. Atas dasar ini, adalah perlu untuk meyakinkan bahawa membasuh kaki mengambil tempat menyapu” dst. Saya katakan; terhadap tradisi mengenai membasuh, kamu akan tahu pandangan para-para Imam dari ahl al-bayt dan sahabat-sahabat mereka mengenainya kemudian, Insya Allah.
Terhadap dari kata-katanya, bahawa membasuh termasuklah menyapu, ini adalah satu kesalahan yang nyata, bahkan keduanya adalah dua perkara yang berlainan dari sudut bahasa, menurut adat kelaziman dan juga syariah.
Adalah perlu diingati bahawa membasuh kaki tidak boleh mengambil tempat menyapu. Imam al-Razi telah berdiri diantara dua yang berlainan; pertentangan diantara ayat al-Qur’an yang termaktub, dan dalam pandangan dia, tradisi yang sahih; dari itu dia telah mengelirukan dirinya dengan berkata bahawa membasuh termasuklah menyapu dan itu lebih hampir kepada cara yang amat berhati-hati dan bahawa ianya telah mengambil tempat menyapu.
Di dalam melakukan ini, pada fikirannya, dia telah menyatukan firman dan tradisi. Jika sesaorang meneliti hujah yang dipertahankannya, mereka akan dapati bahawa dirinya di dalam kekeliruan.
Tidakkah telah terdapat firman yang jelas menunjukkan pada wajibnya menyapu pada kaki, dari itu tidaklah perlu menjadikan membasuh mengambil tempat menyapu, maka teliti dan renongkanlah baik-baik.
Sekumpulan ulama fiqh dan Bahasa Arab telah menjalani laluan ini, diantara mereka seorang penyelidik dan juga ahli fiqh, Shaykh Ibrahim al-Halabi yang telah mengkaji ayat mengenai wudu’ di dalam bukunya bertajuk, “Ghaniyah al-Mutamla fi sharh maniyya al-musalli ‘ala madhhab al-Hanafi..” Dia berkata: ”Ianya [kaki di dalam ayat yang disebutkan], telah di huraikan dengan yang tujuh [cara huraian] dalam bentuk sendi nama dan juga hubung-kait, pendapat yang masyhur [pada huraian ini] adalah dalam bentuk sendi nama; iaitu yang bergabong kepada ‘pada muka kamu’; dan dalam bentuk hubung-kait yang dimuatkan pada perkataan tersebut dengan apa yang terdekat padanya.” Dia [al-Halabi] berkata: “Dan pandangan yang betul adalah, bahawa kaki bergabong kepada kepala di dalam dua cara penghuraian, [ianya boleh dihuraikan secara] sendi nama disebabkan oleh kedudukannya di dalam ayat [kerana ia adalah objek di dalam ayat tersebut] dan ianya [kaki di dalam ayat itu] boleh dihuraikan dalam bentuk hubung-kait disebabkan oleh sendi nama.” Dia meneruskan lagi: “Itu adalah disebabkan larangan pada sendi nama [bagi kaki] dikaitkan kepada ‘pada muka kamu’ disebabkan oleh terpisahnya diantara sendi nama (‘atf) dengan apa yang digabongkan kepadanya (ma`tuf alayh), disebabkan dari ayat yang berasingan [iaitu menyapu kepala kamu].” Dia berkata: “Dan peraturannya adalah bahawa tidak seharusnya terdapat perpisahan diantara keduanya [sendi nama dan dengan apa yang bergabong dengannya] oleh perkataan, jauh sekali oleh satu ayat. Kami tidak pernah dengar dalam bahasa arab tulen bahawa; saya memukul Zayd dan saya melintasi Abu Bakr dan ‘Amr dengan sendi nama ‘Amr digabongkan kepada Zayd. Mengenai bentuk hubung-kait yang dimuatkan berasaskan kepada perkataan yang terhampir kepadanya, ianya amat kurang terjadi di dalam sifat nama seperti kata-kata sebahagian dari mereka: “Lobang ini bagi cicak telah musnah”
Dan diantara mereka yang telah menjalani laluan yang jelas ini adalah Abu’l-Hasan al-Imam Muhammad b ‘Abd al-Hadi yang dikenali sebagai al-Sanadi, di dalam komennya terhadap Sunan Ibn Maja. Dia berkata [setelah pasti bahawa maksud yang jelas dari al-Qur’an adalah sapu]: “ Menyapu adalah maksud yang jelas dari kitab kerana penghuraiannya dalam bentuk hubung-kait adalah jelas di dalamnya, bagaimanapun, menekankan penghuraian dalam bentuk sendi nama dengan menjadikannya penyambong pada kedudukan [di dalam ayat] adalah lebih baik dari mengutamakan penghuraiannya dalam bentuk hubung-kait dari bentuk sendi nama, seperti yang huraikan oleh ahli-ahli bahasa.’ [Dia berkata]: ‘Dengan melakukan ini juga, kita adalah bebas dari terpisahnya oleh ayat yang asing diantara sendi nama dan dengan apa yang bergabong dengannya.
Maka maksud yang jelas dalam al-Qur’an adalah sapu.” Ini adalah kata-kata beliau, tetapi sama seperti yang lainnya, dia merasakan perlu untuk menghuraikan al-Quran menurut tradisi yang dengan jelas berkata mengenai basuh.”
Mengenai ayat ini, Imam al-Zamakhshari telah menjelaskan dengan mendalam pada bukunya al-Kashshaf dengan berkata: “Kaki adalah diantara tiga anggota yang perlu dibasuh dengan mencurahkan air diatasnya; ianya [kaki] adalah tempat dimana kita dilarang melakukan pembaziran air [ini perlu diamalkan], dari itu ianya telah digabongkan kedalam anggota ketiga wudu’ [iaitu] yang disapu; ia telah digabongkan kepada [kepala] bukan untuk disapu tetapi untuk menunjukkan betapa perlunya untuk tidak membazirkan air ketika mencurahkannya kekaki.” Dia berkata: “Dan ayat itu mengatakan “sehingga kepada tulang-tulang pergelangan” itu sebagai petunjuk terakhir [di dalam membasuh] untuk menghilangkan sebarang keraguan bagi mereka yang masih menyangka bahawa ianya [kaki] hendaklah disapu, oleh kerana tiada had yang telah dikenakan terhadap perbuatan sapu di dalam syariah.”
Dia hanya sekadar mencuba untuk menterjemahkan ayat tersebut menurut dari sudut pandangannya, sepatutnya dia menghasilkan pandangan dari bukti yang ada. Dia telah melampaui batas di dalam spekulasinya [tekaannya], tiada siapa yang memberikan perhatian kepadanya, melainkan mereka-mereka yang yakin bahawa basuh pada kaki berasas dari perundangan fiqh yang utama.
Penghuraian ini sebagai suatu hasil untuk meyakinkan, tidak perlulah diberikan sebarang perhatian terutama setelah mereka sendiri mengakui bahawa pengertian yang jelas di dalam kitab [Allah] menunjukkan bahawa perlunya kepada menyapu.
Mencukupilah buat kami akan peraturan tatabahasa Arab bahawa kaki digabongkan kepada menyapu bahagian kepala, ini adalah menurut persetujuan dari asas puncanya [kitab Allah] dan juga perundangan fiqh.
Pandangan terhadap tradisi membasuh kaki
Tradisi pada membasuh [kaki] ada dua jenis, terdapat yang tidak menunjukkan jelas padanya, seperti tradisi ‘Abd Allah Ibn ‘Amr b. ‘As. Dia berkata – seperti yang disampaikan di dalam kedua-dua Sahih bahawa: “ Kami tertinggal dibelakang Rasul di dalam satu perjalanan, ketika kami berpergian bersama baginda. Kami sampai kepada baginda apabila waktu solat ‘asr telah masuk. Maka kami mula menyapu kaki kami dan baginda berkata:
Diantara tradisi ini terdapat yang menunjukkan [wajibnya] membasuh seperti tradisi Humran, hamba Uthman b. Affan yang dimerdekakan. Dia berkata: “Saya melihat Uthman menuangkan [air] pada tangannya dari bekas air dan dia membasuhnya tiga kali. Kemudian dia meletakkan tangan kanannya untuk wudu’, kemudian dia membasuhnya, … ……..menarik nafas kemudian dia berlalu.”
Telah disampaikan di dalam tradisi ini bahawa Uthman kemudian membasuh setiap kaki tiga kali dan dia berkata:
Terdapat bantahan terhadapnya atas banyak sebab:
1] Ianya bertentangan dengan kitab Allah yang maha Agung, dan [bertentangan] dengan apa yang para Imam dari keluarga yang disucikan telah persetujui. Kitab Allah dan Ahlul-Bayt adalah dua perkara penting dari peninggalan Rasul Allah yang tidak akan berpisah dan ummah tidak akan sesat jika mereka berpegang kepada keduanya, maka apa sahaja yang bertentangan dengan keduanya hendaklah ditolak.
Dari apa yang telah disampaikan oleh cendekiawan ummah dan penyimpan [yang arif, mahir mengenai] kitab Allah dan sunna Rasul, ‘Abd Allah b. Abbas adalah mencukupi untuk menyangkal [perbuatan] membasuh dan tradisi yang lemah [mengenai basuh].
Beliau sedang berhujah mengenai menyapu dan telah berkata,
Ketiga, tradisi pada cara mensucikan kaki adalah bertentangan. Sebahagian darinya memerlukan kepada membasuh, seperti tradisi Humran dan Ibn ‘Asim, dan, seperti yang kamu telah baca, sebahagiannya menunjukkan kepada menyapu seperti tradisi yang disampaikan oleh al-Bukhari di dalam sahihnya. Semuanya telah disampaikan oleh Ahmad, Ibn Abi Shayba, Ibn Abi ‘Umar, al-Baghawi, al-Tabrani dan al-Mawardi, kesemuanya dari rantaian penyampai yang dipercayai. Dari Abu’l-Aswad dan ‘Ibad b. Tamim dengan penyampaian dari bapanya yang berkata: “Saya melihat Rasul Allah melakukan wudu’ dan menyapu kakinya.”
Begitulah juga, Shaykh (Tusi) telah menyampaikan tradisi yang sahih dari Zurara dan Bukayr, kedua-duanya adalah anak A`yan, dari al-Baqir (A.S.) bahawa beliau telah memperjelaskan wudu' Rasul Allah. Baginda menyapu kepala dan kaki sampai kepada tulang pergelangan dengan tapak tangannya dan baginda tidak mengambil air yang baru.
Telah disampaikan dari Ibn ‘Abbas bahawa beliau telah menjelaskan wudu’ Rasul Allah dan baginda menyapunya – seperti yang disampaikan di dalam Majma’ al-Bayan – pada kaki baginda.
Apabila tradisi saling bertentangan, punca rujukan adalah kitab Allah, yang maha Agung, kita tidak boleh menyimpang darinya.
Adakah Perundangan Tuhan melihat [pada amalan] dalam dua pengertian: manfaat umum dan manfaat yang didapati dari melakukan [amalan] ketaatan. Manfaat umum mereka ertikan sebagai manfaat yang dapat dirasai [oleh intelek; pancaindera] dan dengan [manfaat] ketaatan mereka maksudkan pada apa yang merujuk kepada kesucian jiwa [rohani].
Saya katakan: Kami percaya bahawa Pembuat Undang-undang adalah lembut kepada hambaNya dalam segala perkara yang Dia halang mereka darinya, melainkan dimana terdapat penyelewengan untuk mereka. Walaupun begitu, Dia tidak memaksakan walaupun satu perundangan syariah keatas mereka dan tidak juga Dia mengarahkan mereka untuk melakukan sesuatu, melainkan untuk manfaat mereka juga. Dia tidak menjadikan perundangan ini dengan bergantung pada pandangan hamba-hambaNya dari segi manfaat atau keburukkannya, bahkan, Dia mengenakan perundanganNya dengan cukup bukti yang Dia telah tentukan kepada mereka.
Dia [Allah] tidak memberikan sebarang pilihan kepada mereka dan tidak juga Dia nyatakan sesuatu yang sama dengannya.
Punca pertama bagi perundangan itu adalah kitab Allah, yang maha Agung, yang mana Dia telah memerintahkan pada menyapu kepala dan kaki di dalam wudu’, maka adalah penting untuk mentaati perintahNya.
Bagi kebersihan kaki dari kekotoran, adalah perlu untuk menjaga kebersihannya sebelum menyapu, amalan yang diikut, dengan bukti yang khusus, yang menunjukkan bahawa adalah perlu bagi bahagian wudu’ hendaklah bersih sebelum wudu’ dimulakan.
Mungkin membasuh kaki oleh Rasul Allah, seperti yang disampaikan oleh tradisi, adalah disebabkan oleh sebab-sebab ini. Mungkin baginda melakukan untuk menyejukkan kakinya atau kerana baginda terlalu menjaga kebersihan sehingga dilakukan ini selepas selesai mengambil wudu dan Allah yang lebih mengetahui.
Kenyataan.
Ibn Maja telah menyampaikan mengenai membasuh kaki di dalam Sunannya dari Abu Ishaq diatas penyampaian Abu Hayya, dia berkata:
Pertama sekali, Abu Hayya, penyampai tradisi ini, tidak dikenali sama sekali. Al-Dhahabi menyebutkan dirinya di dalam bahagian kunya di dalam buku Mizannya dan dikatakan bahawa dia tidak dikenali. Kemudian dia disebutkan oleh Ibn Madani dan Abu Walid al-Fardi yang berkata bahawa dia [Abu Hayya] adalah seorang yang tidak dikenali. Kemudian dia berkata: “ Abu Zar’a berkata dia tidak disebutkan.” Saya berkata, saya telah menyelidiki Abu Hayya dengan khusus, saya tidak menemui sebarang penjelasan melainkan bahawa dia disebutkan sebagai orang yang tidak dikenali, mungkin pemalsu-pemalsu tradisi telah memalsukan dirinya, dan Allah yang maha Agung lebih mengetahui.
Keduanya, tradisi ini hanya disampaikan oleh Abu Ishaq. Dia telah menjadi tua dan selalu terlupa dan menjadi keliru mengenai tradisi, maka manusia telah meninggalkannya. Tidak ada sesiapa, melainkan Abu al-Ahwas dan Zuhayr b. Mu’awiya al-Ju’fi yang menyampaikan darinya, dan maka manusia mendapati kesalahan pada dirinya disebabkan itu.
Tidak hairanlah, jika ahli tradisi telah menjadi keliru, maka semua tradisi yang tidak diketahui bila disampaikan walaupun sebelum dia menjadi keliru adalah tertolak, [ini telah digunakan juga] sama ada telah diketahui disampaikan setelah dia menjadi keliru [seperti tradisi ini] atau tarikh tradisi yang disampaikan tidak diketahui. Ini disebabkan oleh, pengetahuan umum di dalam perkara tertentu yang diragui memerlukan pada menjauhinya dari semua perkara yang berkaitan, seperti yang telah ternyata di dalam usul al-fiqh [sains sumber prinsip fiqh].
Ketiganya, tradisi ini bertentangan dengan tradisi yang telah dikenal pasti sahihnya dari Amirul Mukminin dan dari anak-anak beliau, ahl al-bayt Rasul, tempat dimana wahyu telah disampaikan dan tempat dimana malaikat selalu berkunjung; dan ianya juga bertentangan dengan kitab Allah, yang maha Perkasa, maka marilah kita ketepikan.
Kepada kedua tulang pergelangan.
Dua tulang pergelangan yang disebutkan di dalam ayat wudu’, adalah sambongan tulang kaki dengan tulang tapak kaki, menurut dari penjelasan tradisi sahih yang disampaikan oleh Zurara dan Bukayr, dua orang anak A’yan. Mereka bertanya kepada Imam al-Baqir mengenainya. Kenyataan ini amat jelas dari al-Saduq, dia juga menyampaikan dari mereka. Para Imam bahasa juga telah menyatakan bahawa setiap sambungan yang terdapat pada tulang adalah tulang pergelangan.
Pihak majoriti telah mengatakan bahawa tulang pergelangan disini adalah dua tulang yang tumbuh pada dua sisi setiap kaki. Mereka telah berhujah bahawa jika tulang pergelangan ini adalah sambongan diantara tapak kaki dengan kaki, ini bermaksud bahawa setiap kaki mempunyai satu tulang pergelangan, maka adalah perlu bagi Tuhan untuk mengatakan “dan [sapu] [setiap] kaki kamu [foot] hingga ketulang-tulang pergelangan.” Sama seperti betapa jelasnya bahawa setiap tangan mempunyai satu siku, Dia berkata “ dan tangan-tangan kamu dengan [with] siku-siku.”
Saya kata, jika Dia telah mengatakan dengan dua siku maka itu adalah benar tanpa sebarang keraguan dan pengertiannya menjadi "… dan basuhlah muka-muka kamu dan tangan-tangan kamu dengan dua siku-siku kamu semua dan sapulah kepala-kepala kamu dan kaki-kaki kamu sampai kepada dua tulang-tulang pergelangan kamu semua.” Maka [dengan menggunakan] perkataan yang dua dan jama’ terhadap kedua-dua perkataan itu di dalam ayat ini adalah sama betulnya. Samalah kesnya jika satu disebutkan di dalam jama’ dan jama’ di dalam yang dua. Mungkin ini memerlukan kepada ekspresi yang lebih artistik.
Hujah [majoriti] ini hanya tertakluk jika kita katakan terdapat satu tulang pergelangan pada setiap kaki, tetapi jika terdapat dua tulang pergelangan disetiap kaki maka tidak ada hujah untuk mereka mempertikaikan. Ahli anatomi telah bersetuju bahawa terdapat satu tulang yang bulat seperti tulang pergelangan di lembu dan kambing dibawah tulang kaki kita di bahagian penyambongan kaki dan tapak kaki, ini juga dipanggil tulang pergelangan. Berdasarkan kepada ini, menyapu setiap kaki berakhir pada dua tulang pergelangan, itu adalah penyambongan dengan sendirinya. Di dalam menggunakan perkataan untuk dua pada tulang pergelangan di dalam ayat ini dan tidak menggunakan perkataan untuk dua pada siku adalah satu petunjuk penting dan yang amat nyata bagi menunjukkan; sesuatu yang hanya diketahui oleh pakar anatomi, maka kebesaran bagi Allah yang maha menjadikan, dan yang amat mengetahui dan bijaksana.
Menyapu atau Membasuh Kaki di dalam Wuduk
Dari buku Masa’il Fiqhiyya
oleh al-Imam ‘Abd al-Husayn Sharif al-Din al-Musawi
Para ulama’ Islam telah bertentangan pendapat pada cara melaksanakan wudu’ yang diperuntukkan pada bahagian kaki. Umumnya ahli-ahli fiqah telah mengatakan [dan diantara mereka para Imam yang empat], bahawa adalah wajib khususnya pada membasuh [kaki]. Dawud b. Ali dan al-Nasir li'l-Haqq, adalah diantara para-para Imam Zaydiyyah, telah mengatakan adalah wajib untuk mencantumkan diantara membasuh dan menyapu, sedangkan sebahagian yang lain pula telah berkata, sesaorang boleh memilih satu dari keduanya. Imami [di dalam mengikuti para Imam dari keluarga yang disucikan] telah berkata adalah wajib pada menyapu sahaja. Pembuktian dari Imami (Syiah)
Buktinya adalah kata-kata Allah yang maha Tinggi:
· ‘ Dan sapulah kepala kamu dan kaki kamu kepada ke dua tulang pergelangan.’ [5:6]
Bagi kami, penjelasan seperti yang diterangkan oleh Imam al-Razi adalah mencukupi. Apabila berhujah berdasarkan pada ayat ini, dia mengatakan dengan khusus [terpeinchi]: “ Bukti bagi mereka yang mengatakan adalah wajib pada menyapu, telah diasaskan pada dua pengertian bacaan yang terkenal di dalam kenyataan [ayat al-Qur’an] ‘ dan kaki kamu ’ [ayat 5:6].
Ibn Kathir, Hamza, Abu `Amr dan `Asim – mengasaskan dari sampaian Abu Bakr – telah menjelaskannya dalam bentuk hubungan-kait; dan Nafi', Ibn `Amir dan `Asim telah menjelaskan, menurut dari tradisi [hadith] yang disampaikan oleh Hafs, dalam bentuk sendi nama.”
Dia (al-Razi) berkata: “ Maka kami kata, bagi penjelasan dalam bentuk hubung-kait, maka perlulah kaki [di dalam ayat tersebut] di hubung-kaitkan dengan kepala. Dari itu, sebagaimana wajibnya pada menyapu bahagian kepala, begitulah juga [wajib dilakukan] kepada kaki."
Al-Razi berkata: " Jika dikatakan, mengapa tidak dibolehkan untuk mengatakan [perkataan kaki] berkesudahan dalam bentuk hubung-kait, itu adalah disebabkan oleh peraturan tatabahasa [yang mengatakan] bahawa bentuk hubung-kait, dimuatkan berasaskan pada apa yang terdekat padanya seperti di dalam kata-kata ‘lobang bagi cicak telah musnah’ dan ‘Pemimpin bagi rakyat telah diselimuti di dalam pakaian? ”
Kami katakan: Ini tidak boleh diterima atas beberapa sebab:
1] Peraturan [tatabahasa] berbentuk hubung-kait, yang dimuatkan berasaskan pada perkataan terdekat padanya, telah dianggap sebagai satu kesalahan [dari segi bentuk tatabahasa], tetapi yang telah diterima pakai disebabkan oleh keperluan puisi, sedangkan kata-kata Tuhan semestinya jauh lebih mulia dari itu.
2] Peraturan tatabahasa yang diatas hanya digunakan, dimana kemungkinan kekeliruan dapat dihindarkan darinya, seperti kata-kata ‘lobang bagi cicak telah musnah’ kerana adalah perlu untuk diketahui bahawa musnah tidak dikatakan kepada cicak, bahkan sebenarnya kepada lobang, sedangkan tidak terdapat perlindungan dari kekeliruan didalam ayat [al-Qur’an] ini.
3] Peraturan [tatabahasa] berbentuk hubung-kait telah dimuatkan, berasaskan kepada perkataan yang terdekat padanya, ini boleh digunakan hanya apabila tidak terdapat sendi nama [lobang bagi cicak telah musnah], tetapi apabila terdapat sendi nama, maka Arab tidak menggunakannya.’ Dan al-Razi menambah, katanya lagi: ‘ Terhadap pada bacaan [bahagian kaki di dalam ayat tersebut] di dalam bentuk sendi nama, mereka telah berkata bahawa ini juga memerlukan kepada menyapu dan itu disebabkan oleh kata-kataNya ‘ Dan sapulah kepala kamu,’ [perkataan] kepala [di dalam ayat tersebut] adalah di dalam kedudukan sendi nama, disebabkan oleh arahan ‘sapu’ - kerana [kepala] adalah objek [di dalam ayat itu], tetapi ianya [telah dituliskan] dalam bentuk hubung-kait disebabkan oleh sendi nama ba. Maka jika ‘kaki’ dihubung-kaitkan kepada ‘kepala’ [di dalam ayat itu] maka kita dibolehkan pada membaca ‘kaki’ dalam bentuk sendi nama, sepertimana ia dihubung-kaitkan kepada kedudukan kepala [yang di dalam bentuk sendi nama di dalam ayat itu].
Kita juga diperbolehkan pada membacanya di dalam bentuk hubung-kait seperti di dalam keadaan bersambung [terhadap sendi nama yang ternyata].’ Dia berkata: “ Jika ini telah jelas, maka kami katakan, jelaslah bagi kami bahawa telah diperbolehkan bahawa ‘amil [faktor; unsur] [perkataan yang mempengaruhi yang lain dalam menentukan bentuk kata majmuk] bagi sendi nama, di dalam kata-kataNya ‘… dan kaki kamu…’ menjadi ‘sapu’ di dalam kata-kataNya itu. [Bagaimanapun] adalah dibolehkan juga bahawa [‘amil] menjadi ‘basuh’ di dalam kata-kataNya, tetapi itu jika kedua-dua ‘amil tersebut dicantumkan di dalam satu perkataan, maka yang terhampir adalah yang terbaik [untuk digunakan]’ Dia berkata: “Adalah wajib bahawa ‘amil bagi sendi nama di dalam kata-kataNya ‘dan kaki kamu’ menjadikan arahanNya pada ‘sapu.’ [Al-Razi berkata]: ‘Maka telah jelas bahawa pembacaan pada ‘dan kaki kamu’ dalam bentuk sendi nama juga membawa kepada menyapu [bahagian kaki]
Kemudian mereka [membantah] mengatakan bahawa ini [menyapu] tidak boleh dipertahankan dengan tradisi, kerana kesemuanya dalam bentuk tradisi tunggal dan pembatalan al-Qur’an oleh tradisi tunggal tidak diperbolehkan. Ini adalah kata-katanya, perkataan demi perkataan, tidak ada yang ditinggalkan, tetapi dia [al-Razi] berkata selanjutnya: ”Terdapat banyak tradisi yang disampaikan pada wajibnya membasuh. Membasuh [kaki] termasuk menyapu sedang kes sebaliknya tidak begitu. Dari itu membasuh adalah lebih dekat kepada berhati-hati dan berwaspada. Maka adalah wajar pada memilihnya [basuh]. Atas dasar ini, adalah perlu untuk meyakinkan bahawa membasuh kaki mengambil tempat menyapu” dst. Saya katakan; terhadap tradisi mengenai membasuh, kamu akan tahu pandangan para-para Imam dari ahl al-bayt dan sahabat-sahabat mereka mengenainya kemudian, Insya Allah.
Terhadap dari kata-katanya, bahawa membasuh termasuklah menyapu, ini adalah satu kesalahan yang nyata, bahkan keduanya adalah dua perkara yang berlainan dari sudut bahasa, menurut adat kelaziman dan juga syariah.
Adalah perlu diingati bahawa membasuh kaki tidak boleh mengambil tempat menyapu. Imam al-Razi telah berdiri diantara dua yang berlainan; pertentangan diantara ayat al-Qur’an yang termaktub, dan dalam pandangan dia, tradisi yang sahih; dari itu dia telah mengelirukan dirinya dengan berkata bahawa membasuh termasuklah menyapu dan itu lebih hampir kepada cara yang amat berhati-hati dan bahawa ianya telah mengambil tempat menyapu.
Di dalam melakukan ini, pada fikirannya, dia telah menyatukan firman dan tradisi. Jika sesaorang meneliti hujah yang dipertahankannya, mereka akan dapati bahawa dirinya di dalam kekeliruan.
Tidakkah telah terdapat firman yang jelas menunjukkan pada wajibnya menyapu pada kaki, dari itu tidaklah perlu menjadikan membasuh mengambil tempat menyapu, maka teliti dan renongkanlah baik-baik.
Sekumpulan ulama fiqh dan Bahasa Arab telah menjalani laluan ini, diantara mereka seorang penyelidik dan juga ahli fiqh, Shaykh Ibrahim al-Halabi yang telah mengkaji ayat mengenai wudu’ di dalam bukunya bertajuk, “Ghaniyah al-Mutamla fi sharh maniyya al-musalli ‘ala madhhab al-Hanafi..” Dia berkata: ”Ianya [kaki di dalam ayat yang disebutkan], telah di huraikan dengan yang tujuh [cara huraian] dalam bentuk sendi nama dan juga hubung-kait, pendapat yang masyhur [pada huraian ini] adalah dalam bentuk sendi nama; iaitu yang bergabong kepada ‘pada muka kamu’; dan dalam bentuk hubung-kait yang dimuatkan pada perkataan tersebut dengan apa yang terdekat padanya.” Dia [al-Halabi] berkata: “Dan pandangan yang betul adalah, bahawa kaki bergabong kepada kepala di dalam dua cara penghuraian, [ianya boleh dihuraikan secara] sendi nama disebabkan oleh kedudukannya di dalam ayat [kerana ia adalah objek di dalam ayat tersebut] dan ianya [kaki di dalam ayat itu] boleh dihuraikan dalam bentuk hubung-kait disebabkan oleh sendi nama.” Dia meneruskan lagi: “Itu adalah disebabkan larangan pada sendi nama [bagi kaki] dikaitkan kepada ‘pada muka kamu’ disebabkan oleh terpisahnya diantara sendi nama (‘atf) dengan apa yang digabongkan kepadanya (ma`tuf alayh), disebabkan dari ayat yang berasingan [iaitu menyapu kepala kamu].” Dia berkata: “Dan peraturannya adalah bahawa tidak seharusnya terdapat perpisahan diantara keduanya [sendi nama dan dengan apa yang bergabong dengannya] oleh perkataan, jauh sekali oleh satu ayat. Kami tidak pernah dengar dalam bahasa arab tulen bahawa; saya memukul Zayd dan saya melintasi Abu Bakr dan ‘Amr dengan sendi nama ‘Amr digabongkan kepada Zayd. Mengenai bentuk hubung-kait yang dimuatkan berasaskan kepada perkataan yang terhampir kepadanya, ianya amat kurang terjadi di dalam sifat nama seperti kata-kata sebahagian dari mereka: “Lobang ini bagi cicak telah musnah”
Dan diantara mereka yang telah menjalani laluan yang jelas ini adalah Abu’l-Hasan al-Imam Muhammad b ‘Abd al-Hadi yang dikenali sebagai al-Sanadi, di dalam komennya terhadap Sunan Ibn Maja. Dia berkata [setelah pasti bahawa maksud yang jelas dari al-Qur’an adalah sapu]: “ Menyapu adalah maksud yang jelas dari kitab kerana penghuraiannya dalam bentuk hubung-kait adalah jelas di dalamnya, bagaimanapun, menekankan penghuraian dalam bentuk sendi nama dengan menjadikannya penyambong pada kedudukan [di dalam ayat] adalah lebih baik dari mengutamakan penghuraiannya dalam bentuk hubung-kait dari bentuk sendi nama, seperti yang huraikan oleh ahli-ahli bahasa.’ [Dia berkata]: ‘Dengan melakukan ini juga, kita adalah bebas dari terpisahnya oleh ayat yang asing diantara sendi nama dan dengan apa yang bergabong dengannya.
Maka maksud yang jelas dalam al-Qur’an adalah sapu.” Ini adalah kata-kata beliau, tetapi sama seperti yang lainnya, dia merasakan perlu untuk menghuraikan al-Quran menurut tradisi yang dengan jelas berkata mengenai basuh.”
Mengenai ayat ini, Imam al-Zamakhshari telah menjelaskan dengan mendalam pada bukunya al-Kashshaf dengan berkata: “Kaki adalah diantara tiga anggota yang perlu dibasuh dengan mencurahkan air diatasnya; ianya [kaki] adalah tempat dimana kita dilarang melakukan pembaziran air [ini perlu diamalkan], dari itu ianya telah digabongkan kedalam anggota ketiga wudu’ [iaitu] yang disapu; ia telah digabongkan kepada [kepala] bukan untuk disapu tetapi untuk menunjukkan betapa perlunya untuk tidak membazirkan air ketika mencurahkannya kekaki.” Dia berkata: “Dan ayat itu mengatakan “sehingga kepada tulang-tulang pergelangan” itu sebagai petunjuk terakhir [di dalam membasuh] untuk menghilangkan sebarang keraguan bagi mereka yang masih menyangka bahawa ianya [kaki] hendaklah disapu, oleh kerana tiada had yang telah dikenakan terhadap perbuatan sapu di dalam syariah.”
· Ayat al-Qur’an: “…. Dan sapu kepalamu dan kakimu hingga kepada dua tulang pergelangan….” [5:6]
Inilah penghuraian yang telah diberikan untuk sendi nama bagi kaki terhadap kepala dan pada menyebutkan had [bagi sapu] pada bahagian kaki. Seperti yang kamu boleh lihat, tidak ada apa-apa di dalamnya yang di hasilkan dari perundangan syariah terhadap ayat yang termaktub ini. Tidak juga terdapat apa-apa mengenainya di dalam penghuraian tersebut [mengenai ayat al-Qur’an tersebut], dan tidak juga terdapat mana-mana ayat al-Qur’an yang membuktikannya [pandangan beliau]. Dia hanya sekadar mencuba untuk menterjemahkan ayat tersebut menurut dari sudut pandangannya, sepatutnya dia menghasilkan pandangan dari bukti yang ada. Dia telah melampaui batas di dalam spekulasinya [tekaannya], tiada siapa yang memberikan perhatian kepadanya, melainkan mereka-mereka yang yakin bahawa basuh pada kaki berasas dari perundangan fiqh yang utama.
Penghuraian ini sebagai suatu hasil untuk meyakinkan, tidak perlulah diberikan sebarang perhatian terutama setelah mereka sendiri mengakui bahawa pengertian yang jelas di dalam kitab [Allah] menunjukkan bahawa perlunya kepada menyapu.
Mencukupilah buat kami akan peraturan tatabahasa Arab bahawa kaki digabongkan kepada menyapu bahagian kepala, ini adalah menurut persetujuan dari asas puncanya [kitab Allah] dan juga perundangan fiqh.
Pandangan terhadap tradisi membasuh kaki
Tradisi pada membasuh [kaki] ada dua jenis, terdapat yang tidak menunjukkan jelas padanya, seperti tradisi ‘Abd Allah Ibn ‘Amr b. ‘As. Dia berkata – seperti yang disampaikan di dalam kedua-dua Sahih bahawa: “ Kami tertinggal dibelakang Rasul di dalam satu perjalanan, ketika kami berpergian bersama baginda. Kami sampai kepada baginda apabila waktu solat ‘asr telah masuk. Maka kami mula menyapu kaki kami dan baginda berkata:
· “ Kesiksaan kepada tumit dari api neraka.”
Jika [tradisi] ini benar, ia telah menunjukkan kepada menyapu, oleh kerana baginda tidak melarangnya [menyapu] bahkan, baginda menekankan lagi kepada mereka, seperti yang kamu lihat. Baginda hanya menegur mereka, terhadap kotornya tumit mereka, tidak hairanlah, diantara mereka terdapat orang-orang arab yang benar-benar jahil, mereka membuang air kecil pada tumit kaki mereka, terutama sekali ketika di dalam perjalanan. Baginda mengancam mereka dengan api neraka supaya mereka tidak mendirikan solat dengan tumit yang kotor. Diantara tradisi ini terdapat yang menunjukkan [wajibnya] membasuh seperti tradisi Humran, hamba Uthman b. Affan yang dimerdekakan. Dia berkata: “Saya melihat Uthman menuangkan [air] pada tangannya dari bekas air dan dia membasuhnya tiga kali. Kemudian dia meletakkan tangan kanannya untuk wudu’, kemudian dia membasuhnya, … ……..menarik nafas kemudian dia berlalu.”
Telah disampaikan di dalam tradisi ini bahawa Uthman kemudian membasuh setiap kaki tiga kali dan dia berkata:
· “Saya melihat Rasul mengerjakan wudu’ sama seperti wudu’ yang saya telah kerjakan.”
Tradisi yang sama seperti ini, adalah tradisi dari ‘Abd Allah b. Zayd b. ‘Asim al-Ansari, yang telah dikatakan kepadanya: · “Lakukanlah wudu’ untuk kami seperti wudu’ yang dilakukan oleh Rasul Allah.”
Maka dia meminta bekas air dan dia menuangkannya ketangan dan hinggalah keakhir tradisi, ia menyatakan: ‘kemudian dia membasuh kakinya sampai ketulang pergelangan.” Kemudian dia berkata: “Inilah wudu’ Rasul Allah” dan tradisi yang lain yang disampaikan sama sebutannya seperti yang ini. Terdapat bantahan terhadapnya atas banyak sebab:
1] Ianya bertentangan dengan kitab Allah yang maha Agung, dan [bertentangan] dengan apa yang para Imam dari keluarga yang disucikan telah persetujui. Kitab Allah dan Ahlul-Bayt adalah dua perkara penting dari peninggalan Rasul Allah yang tidak akan berpisah dan ummah tidak akan sesat jika mereka berpegang kepada keduanya, maka apa sahaja yang bertentangan dengan keduanya hendaklah ditolak.
Dari apa yang telah disampaikan oleh cendekiawan ummah dan penyimpan [yang arif, mahir mengenai] kitab Allah dan sunna Rasul, ‘Abd Allah b. Abbas adalah mencukupi untuk menyangkal [perbuatan] membasuh dan tradisi yang lemah [mengenai basuh].
Beliau sedang berhujah mengenai menyapu dan telah berkata,
· “ Allah telah memerintahkan dua basuh dan dua sapu, tidakkah kamu lihat bahawa apabila Dia menyebutkan Tayammum, Dia mengarahkan dua sapu menggantikan dua basuh, dan Dia tinggalkan dua sapu yang terdapat pada wudu’?
Beliau kerap mengatakan bahawa wudu’ mengandongi dua basuh dan dua sapu dan apabila beliau mengetahui bahawa al-Rabi’, anak perempuan Ma’udh b. Afra al-Ansariyya, mengatakan bahawa Rasul pernah mengerjakan wudu’ ditempatnya dan baginda akan membasuh kakinya, beliau datang bertemu dengannya, dan bertanya mengenai perkara itu. Apabila dia menyampaikan kepada beliau, beliau [al-Abbas] berkata – tidak mengesahkan tetapi menyangkal dan berhujah – ‘manusia menolak [semuanya] tetapi pada membasuh, sesungguhnya saya tidak menemuinya di dalam kitab Allah selain dari menyapu.”
Kedua, jika ini [wajib membasuh kaki di dalam wudu’] adalah benar, ianya pasti telah disampaikan secara mutawatir [berturutan], kerana pentingnya untuk mengetahui mengenai cara mensucikan bahagian kaki di dalam wudu’ adalah keperluan umum untuk lelaki dan wanita di dalam ummah, bagi mereka yang merdeka dan juga hamba.
Ini adalah keperluan asas bagi mereka setiap hari dan malam. Jika [perintah] “janganlah menyapu”, telah difahami dari perintah ayat tersebut, maka mereka yang mengikuti syariah [mukallafun] pasti telah mengetahuinya dimasa Rasul Allah dan juga selepasnya. Ini adalah suatu perkara yang telah pasti diantara mereka; tradisi ini pastinya telah disampaikan secara turutan dari baginda Rasul sendiri pada setiap masa dan dimana sahaja dan pasti tidak terdapat ruang untuk menyangkal atau meraguinya. Oleh kerana perkara tidak begitu, maka lemahnya tradisi yang tidak berasas ini telah menjadi nyata kepada kami. Ketiga, tradisi pada cara mensucikan kaki adalah bertentangan. Sebahagian darinya memerlukan kepada membasuh, seperti tradisi Humran dan Ibn ‘Asim, dan, seperti yang kamu telah baca, sebahagiannya menunjukkan kepada menyapu seperti tradisi yang disampaikan oleh al-Bukhari di dalam sahihnya. Semuanya telah disampaikan oleh Ahmad, Ibn Abi Shayba, Ibn Abi ‘Umar, al-Baghawi, al-Tabrani dan al-Mawardi, kesemuanya dari rantaian penyampai yang dipercayai. Dari Abu’l-Aswad dan ‘Ibad b. Tamim dengan penyampaian dari bapanya yang berkata: “Saya melihat Rasul Allah melakukan wudu’ dan menyapu kakinya.”
Begitulah juga, Shaykh (Tusi) telah menyampaikan tradisi yang sahih dari Zurara dan Bukayr, kedua-duanya adalah anak A`yan, dari al-Baqir (A.S.) bahawa beliau telah memperjelaskan wudu' Rasul Allah. Baginda menyapu kepala dan kaki sampai kepada tulang pergelangan dengan tapak tangannya dan baginda tidak mengambil air yang baru.
Telah disampaikan dari Ibn ‘Abbas bahawa beliau telah menjelaskan wudu’ Rasul Allah dan baginda menyapunya – seperti yang disampaikan di dalam Majma’ al-Bayan – pada kaki baginda.
Apabila tradisi saling bertentangan, punca rujukan adalah kitab Allah, yang maha Agung, kita tidak boleh menyimpang darinya.
Pandangan terhadap hujah mereka yang berasaskan ‘Istihsan’
[pandangan, tanggapan, buah fikiran yang terlebih baik]
Adakalanya yang majoriti berhujah pada mempertahankan membasuh kaki, mereka melihat amalan ini sebagai yang paling sesuai untuk kaki dari menyapunya, seperti mana menyapu lebih tepat untuk kepala dari membasuhnya, kerana kebanyakkan dari kekotoran yang berada di kaki tidak dapat dibersihkan, melainkan dengan membasuhnya tidak seperti kepala, yang dapat dibersihkan hanya dengan menyapu.
Mereka mengatakan bahawa tidak ada yang menghalang dari manfaatnya, seperti yang difahami oleh intelek, untuk menjadi punca ketaatan pada yang telah ditetapkan. Adakah Perundangan Tuhan melihat [pada amalan] dalam dua pengertian: manfaat umum dan manfaat yang didapati dari melakukan [amalan] ketaatan. Manfaat umum mereka ertikan sebagai manfaat yang dapat dirasai [oleh intelek; pancaindera] dan dengan [manfaat] ketaatan mereka maksudkan pada apa yang merujuk kepada kesucian jiwa [rohani].
Saya katakan: Kami percaya bahawa Pembuat Undang-undang adalah lembut kepada hambaNya dalam segala perkara yang Dia halang mereka darinya, melainkan dimana terdapat penyelewengan untuk mereka. Walaupun begitu, Dia tidak memaksakan walaupun satu perundangan syariah keatas mereka dan tidak juga Dia mengarahkan mereka untuk melakukan sesuatu, melainkan untuk manfaat mereka juga. Dia tidak menjadikan perundangan ini dengan bergantung pada pandangan hamba-hambaNya dari segi manfaat atau keburukkannya, bahkan, Dia mengenakan perundanganNya dengan cukup bukti yang Dia telah tentukan kepada mereka.
Dia [Allah] tidak memberikan sebarang pilihan kepada mereka dan tidak juga Dia nyatakan sesuatu yang sama dengannya.
Punca pertama bagi perundangan itu adalah kitab Allah, yang maha Agung, yang mana Dia telah memerintahkan pada menyapu kepala dan kaki di dalam wudu’, maka adalah penting untuk mentaati perintahNya.
Bagi kebersihan kaki dari kekotoran, adalah perlu untuk menjaga kebersihannya sebelum menyapu, amalan yang diikut, dengan bukti yang khusus, yang menunjukkan bahawa adalah perlu bagi bahagian wudu’ hendaklah bersih sebelum wudu’ dimulakan.
Mungkin membasuh kaki oleh Rasul Allah, seperti yang disampaikan oleh tradisi, adalah disebabkan oleh sebab-sebab ini. Mungkin baginda melakukan untuk menyejukkan kakinya atau kerana baginda terlalu menjaga kebersihan sehingga dilakukan ini selepas selesai mengambil wudu dan Allah yang lebih mengetahui.
Kenyataan.
Ibn Maja telah menyampaikan mengenai membasuh kaki di dalam Sunannya dari Abu Ishaq diatas penyampaian Abu Hayya, dia berkata:
· “ Saya melihat ‘Ali mengerjakan wudu dan beliau membasuh kaki sehingga ke tulang pergelangan dan kemudian beliau berkata: ‘Saya mahu menunjukkan kepada kamu cara Rasul kamu bersuci ”
Apabila dia selesai menyatakan tradisi ini, al-Sanadi berkata di dalam komennya terhadap Sunan: · “ Oleh kerana membasuh telah disampaikan dari ‘Ali, ini adalah pertentangan yang besar terhadap Shi’a yang percaya pada menyapu bahagian kaki.”
Dia menambah lagi: “ Oleh kerana pengarang telah menyebutnya dari penyampaian ‘Ali, dan memulakan satu bab dengannya. Pengarang telah berjaya dan berjasa di dalam menyampaikan hadith ‘Ali dalam bab ini, semoga Allah berikan ganjaran untuk ini.” Dia [Ibn Maja] berkata: · “ Maksud yang jelas dari al-Qur’an memerlukan pada sapu, seperti mana yang telah disampaikan dari Ibn Abbas tetapi adalah wajib untuk menghuraikannya sebagai merujuk kepada basuh.”
Ini adalah kata-katanya, semoga Allah mengampunkan dia, Imam Ibn Maja dan kesemua ulama bagi majoriti. Mereka tahu bahawa tradisi ini ditolak disebabkan oleh rantaian penyampainya dan atas beberapa sebab. Pertama sekali, Abu Hayya, penyampai tradisi ini, tidak dikenali sama sekali. Al-Dhahabi menyebutkan dirinya di dalam bahagian kunya di dalam buku Mizannya dan dikatakan bahawa dia tidak dikenali. Kemudian dia disebutkan oleh Ibn Madani dan Abu Walid al-Fardi yang berkata bahawa dia [Abu Hayya] adalah seorang yang tidak dikenali. Kemudian dia berkata: “ Abu Zar’a berkata dia tidak disebutkan.” Saya berkata, saya telah menyelidiki Abu Hayya dengan khusus, saya tidak menemui sebarang penjelasan melainkan bahawa dia disebutkan sebagai orang yang tidak dikenali, mungkin pemalsu-pemalsu tradisi telah memalsukan dirinya, dan Allah yang maha Agung lebih mengetahui.
Keduanya, tradisi ini hanya disampaikan oleh Abu Ishaq. Dia telah menjadi tua dan selalu terlupa dan menjadi keliru mengenai tradisi, maka manusia telah meninggalkannya. Tidak ada sesiapa, melainkan Abu al-Ahwas dan Zuhayr b. Mu’awiya al-Ju’fi yang menyampaikan darinya, dan maka manusia mendapati kesalahan pada dirinya disebabkan itu.
Tidak hairanlah, jika ahli tradisi telah menjadi keliru, maka semua tradisi yang tidak diketahui bila disampaikan walaupun sebelum dia menjadi keliru adalah tertolak, [ini telah digunakan juga] sama ada telah diketahui disampaikan setelah dia menjadi keliru [seperti tradisi ini] atau tarikh tradisi yang disampaikan tidak diketahui. Ini disebabkan oleh, pengetahuan umum di dalam perkara tertentu yang diragui memerlukan pada menjauhinya dari semua perkara yang berkaitan, seperti yang telah ternyata di dalam usul al-fiqh [sains sumber prinsip fiqh].
Ketiganya, tradisi ini bertentangan dengan tradisi yang telah dikenal pasti sahihnya dari Amirul Mukminin dan dari anak-anak beliau, ahl al-bayt Rasul, tempat dimana wahyu telah disampaikan dan tempat dimana malaikat selalu berkunjung; dan ianya juga bertentangan dengan kitab Allah, yang maha Perkasa, maka marilah kita ketepikan.
Kepada kedua tulang pergelangan.
Dua tulang pergelangan yang disebutkan di dalam ayat wudu’, adalah sambongan tulang kaki dengan tulang tapak kaki, menurut dari penjelasan tradisi sahih yang disampaikan oleh Zurara dan Bukayr, dua orang anak A’yan. Mereka bertanya kepada Imam al-Baqir mengenainya. Kenyataan ini amat jelas dari al-Saduq, dia juga menyampaikan dari mereka. Para Imam bahasa juga telah menyatakan bahawa setiap sambungan yang terdapat pada tulang adalah tulang pergelangan.
Pihak majoriti telah mengatakan bahawa tulang pergelangan disini adalah dua tulang yang tumbuh pada dua sisi setiap kaki. Mereka telah berhujah bahawa jika tulang pergelangan ini adalah sambongan diantara tapak kaki dengan kaki, ini bermaksud bahawa setiap kaki mempunyai satu tulang pergelangan, maka adalah perlu bagi Tuhan untuk mengatakan “dan [sapu] [setiap] kaki kamu [foot] hingga ketulang-tulang pergelangan.” Sama seperti betapa jelasnya bahawa setiap tangan mempunyai satu siku, Dia berkata “ dan tangan-tangan kamu dengan [with] siku-siku.”
Saya kata, jika Dia telah mengatakan dengan dua siku maka itu adalah benar tanpa sebarang keraguan dan pengertiannya menjadi "… dan basuhlah muka-muka kamu dan tangan-tangan kamu dengan dua siku-siku kamu semua dan sapulah kepala-kepala kamu dan kaki-kaki kamu sampai kepada dua tulang-tulang pergelangan kamu semua.” Maka [dengan menggunakan] perkataan yang dua dan jama’ terhadap kedua-dua perkataan itu di dalam ayat ini adalah sama betulnya. Samalah kesnya jika satu disebutkan di dalam jama’ dan jama’ di dalam yang dua. Mungkin ini memerlukan kepada ekspresi yang lebih artistik.
Hujah [majoriti] ini hanya tertakluk jika kita katakan terdapat satu tulang pergelangan pada setiap kaki, tetapi jika terdapat dua tulang pergelangan disetiap kaki maka tidak ada hujah untuk mereka mempertikaikan. Ahli anatomi telah bersetuju bahawa terdapat satu tulang yang bulat seperti tulang pergelangan di lembu dan kambing dibawah tulang kaki kita di bahagian penyambongan kaki dan tapak kaki, ini juga dipanggil tulang pergelangan. Berdasarkan kepada ini, menyapu setiap kaki berakhir pada dua tulang pergelangan, itu adalah penyambongan dengan sendirinya. Di dalam menggunakan perkataan untuk dua pada tulang pergelangan di dalam ayat ini dan tidak menggunakan perkataan untuk dua pada siku adalah satu petunjuk penting dan yang amat nyata bagi menunjukkan; sesuatu yang hanya diketahui oleh pakar anatomi, maka kebesaran bagi Allah yang maha menjadikan, dan yang amat mengetahui dan bijaksana.
Wynn Hotel Las Vegas - MapYRO
ReplyDeleteWynn Las Vegas 경산 출장샵 - Hotel, Address, Phone Number, Reviews, TripAdvisor 포항 출장샵 members, 공주 출장마사지 TripAdvisor member ratings, Photos 화성 출장마사지 on Tripadvisor - 경기도 출장샵 Wynn