Wednesday, November 2, 2011

TAQIYYAH - BUKAN BERMAKSUD "BERBOHONG"


Adalah menjadi kesilapan besar kalau memberi arti (Taqiyyah = Berbohong).

Taqiyyah adalah bagian dalam ajaran Islam. Keizinannya termaktub di dalam Al-Quran. Sunnah Rasulullah saaw juga telah menjelaskan bahawa Taqiyyah itu halal sehingga Qiamat.

1. Al-Bukhari di dalam Sahihnya:

"Sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah ia beriman (maka baginya kemurkaan dan azab dari Allah), kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang hatinya tenang tenteram dengan iman; akan tetapi sesiapa yang terbuka hatinya menerima kufur maka atas mereka tertimpa kemurkaan dari Allah, dan mereka pula beroleh azab yang besar.” [QS Nahl (16):106]

dan ayat di bawah:

"Kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu)." [QS Ali Imran (3): 28] dan ini adalah Taqiyyah.

Allah excuses the weak who cannot refuse from leaving what Allah has enjoined on him. The coerced person cannot be but weak and unable to refuse to do what he is ordered to do.

Al-Hassan said: At-Taqiyyah (speaking against one’ own belief least his opponent put him in great danger) will remain till the day of Resurrection”
[Sahih Bukhari, Kitab al Ikrah]

http://www.al-eman.com/hadeeth/viewchp.asp?BID=13&CID=192#s1

....................

2. Narrated Marwan bin al-Hakam:

I saw Uthman and Ali. Uthman used to forbid people to perform Hajj-at-Tamattu' and Hajj-al-Qiran (Hajj and 'Umra together), and when Ali saw (this act of Uthman), he assumed Ihram for Hajj and Umrah together saying, "Lubbaik for Umrah and Hajj," and said, "I will not leave the tradition of the Prophet on the saying of somebody."
[Shahih Bukhari, Volume 2, Book 26 (Pilgrimmage), Number 634]

Imam Dhahabi mensyarahkan hadis tersebut:

وفيه أن مذهب الإمام علي كان يرى مخالفة ولي الأمر لأجل متابعة السنة وهذا حسن لمن قوي ولم يؤذه إمامه فإن آذاه فله ترك السنة وليس له ترك الفرض إلا أن يخاف السيف

“This incident indicates that the madhab of Imam Ali was to oppose the Ulil Amr for adhering to the Sunnah. This act is sound for the one who has strength for this and there is no fear of harm for him on the part of the ruler, and if the rulers harms him, he can abandon the Sunnah but he is not allowed to abandon Fardh (obligations) except if he is afraid of (ruler’s) sword (then he can abandon the Fardh as well).” [Siyar Alam an-Nubla, Volume 21 pages, 409-410]

.....................

3. Narrated Ali:

Prophet (s) said: “One who does not practice Taqqiyah has no religion." [Kanzul Ummal, Volume 3, page 96, Tradition 5665]

http://islamport.com/d/1/krj/1/76/840.html

Apa sdr Azam @ Tatasusila tidak pernah menyelak akan kewujudan dan kesahihan hadis ini? Sebaliknya terburu-buru menghentam tanpa ilmu pengetahuan?

Apa sdr tidak membaca firman Allah SWT yg di bawah ini ?!

“Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggunganjawabnya”.
[QS Isra: 36]

....................

4. Bukti dari Sahih Muslim, bahawa Sahabat bertaqiyyah ketika zaman Umar:

Mutarrif reported:

Imran b. Husain sent for me during his illness of which he died, and said: I am narrating to you some ahadith which may benefit you after me. If I live you conceal (the fact that these have been transmitted by me), and if I die, then you narrate them if you like (and these are): I am blessed, and bear in mind that the Messenger of Allah (may peace be upon him) combined Hajj and Umra. Then no verse was revealed in regard to it in the Book of Allah (which abrogated it) and the Apostle of Allah (may peace be upon him) did not forbid (from doing it). And whatever a person (Umar) said was out of his personal opinion.
[Shahih Muslim, Book 7, Number 2828]

Ini adalah kesaksian Sahabat tentang pempraktikkan Taqiyyah. Boleh sdr bayangkan berapa banyak Sahabat lain kekal senyap, takut jikalau kebenaran tersingkap? Jika menyembunyikan hakikat kebenaran adalah suatu perbuatan hipokrit dan atau tanda seseorang tidak beriman, Apakah harus kita membuat kesimpulan bahawa para Sahabat yang berdiam diri adalah terhitung sbg Munafiq? Jelas bukan, apabila berhadapan dengan bahaya pada diri, adalah jelas bahawa taqiyyah merupakan Sunnah para Sahabat.

www.al-eman.com
كتاب: صحيح البخاري المسمى بـ «الجامع المسند الصحيح المختصر من أمور رسول الله صلى الله عليه وسلم وسننه وأيامه» **

No comments:

Post a Comment